Het doek is gevallen

JaniMati
Ex Materia eigenaar
Berichten: 605
Lid geworden op: 29-11-2008 21:20

Het doek is gevallen

Bericht door JaniMati » 13-01-2011 16:15

Het is zover ; Daihatsu stopt met ingang van Januari 2013 in Europa , menigeen heeft het misschien al op intenet gelezen , is nu ook op de radio geweest. Het is gebeurd.







heb het hier maar gezet , wist ni anders
Maatje sinds april 2007

pjork
Erelid
Berichten: 679
Lid geworden op: 25-07-2008 13:57

Bericht door pjork » 13-01-2011 18:02

Ik wist het sinds een week of twee via de dealer.
Het kon ook niet anders, in 2010 maar 2000 auto's verkocht in heel Nederland.
En het was niet de kwaliteit, maar het prijskaartje wat aan de auto kwam te hangen.....

Voor de huidige eigenaren geen probleem, gedurende 10 jaar heeft Daihatsu de verplichting zorg te dragen dat er reservedelen beschikbaar zijn.

Je auto na dit bericht inruilen, is mogelijk een ander verhaal.
Vaak zie je dat er een erg negatief sentiment ontstaat over het merk,....

Jeroen
Site Admin
Berichten: 2325
Lid geworden op: 25-07-2008 18:55

Bericht door Jeroen » 13-01-2011 21:18

ja had het ook al vernomen :?

niks aan te doen en inderdaad het prijskaartje

@ Jan,

hoe ziet je toekomst er dan nu uit met je werkgever??
Bestuur materia sinds 18-01-2007

BaDeeND
Ex Materia eigenaar
Berichten: 530
Lid geworden op: 28-08-2008 20:24

Bericht door BaDeeND » 14-01-2011 09:21

:( Erg jammer jongens, ik las het gisteravond laat op het internet. Na 5 Dai's moet er toch iets anders komen...

Juist in deze tijden had Daihatsu zich nog meer kunnen profileren als een fabrikant van kleine en zuinige auto's, maargoed de stand van de Yen tov de Euro en dergelijke, bepalen anders. Voor een beetje Cuore betaal je rond de 10.000 / 11.000E, terwijl je bij de concurenten voor 2.000 a 3.000E minder ook iets vergelijkbaars kan kopen... Ik ben benieuwd hoe het gaat met de verkoop van nieuwe Dai's tot die tijd. Mensen beginnen er niet meer aan, of mensen willen nog zolang ze kunnen, een nieuwe bestellen. Hierbij denk aan de wat oudere vaste klanten misschien. Wellicht dat je in 2012 / 2013, in elk geval tegen het eind aan, nog een mooie deal kan maken voor een nieuwe. Ik ben ook benieuwd wat het met de inruilwaarden doet. Voorlopig zal daar nog weinig aan veranderen gok ik zo.

Fan van de Sirion, kan je gewoon nog gaan shoppen bij Subaru (de Justy) mocht ie nog wel worden geleverd...

Jan, hoop dat zaken ondanks dit nieuws, uiteindelijk goed voor je uitpakken. Keep us posted!

JCH
Materia Eigenaar
Berichten: 114
Lid geworden op: 29-12-2010 17:30

Daihatsu stopt in 2013 in Europa

Bericht door JCH » 14-01-2011 16:43

Ik was ook helaas op de hoogte..Maar heb toch nog een Materia gekocht, voor de service etc. zal het niet veel uitmaken, we rijden nu een bijzondere auto..En ja in Amerika is de Materia een groot succes. Nederland is niet toe aan zulke auto's, dat komt over een jaar of 10 pas..
Een reden temeer om dit forum actief te houden.. 8)

Moet zeggen dat ik het voor de dealers echt bijzonder jammer vindt, vooral diegene die alleen dit merk voeren, want de services zijn altijd bovengemiddeld bij Daihatsu. De tijd zal leren hoe dit verhaal af gaat lopen..Ik ben er wel van overtuigd dat dit wel te danken is aan de veel te dure yen..Misschien dat er als nog een secundaire oplossing komt maar ik verwacht het niet.

BaDeeND
Ex Materia eigenaar
Berichten: 530
Lid geworden op: 28-08-2008 20:24

Bericht door BaDeeND » 14-01-2011 18:46

Wel typisch trouwens, een paar van mijn oude dealers hebben toevallig laatste jaar, hooguit laatste 2 jaar een dealerschap met ander merken aangegaan... daar deze daarvoor 100% waren toegelegd op Daihatsu... Toeval?

JaniMati
Ex Materia eigenaar
Berichten: 605
Lid geworden op: 29-11-2008 21:20

Bericht door JaniMati » 14-01-2011 19:37

Ook dat is waar , de dealer (Almere)waar ik mijn mattie had gekocht is in 2010 ook al gestopt met het dealerschap net zoals in Amsterdam waar er ook al 3 mee gestopt zijn. Maar misschien is er een lichtpuntje ; ze gaan een Toyota model weer Charade noemen ( net als de justy ) en die komt in April op de markt. Maar voor de Dai rijders verandert er weinig, de eerste 10 jaar blijft er gewoon parts etc verkrijgbaar en ze gaan zelfs de Cuore ongeveer €2000 goedkoper maken waarschijnlijk om de voorraad weg te werken. En ja voor onze toko veranderd er weinig , we waren de laatste jaren al geen dealer meer alleen service dealer, dus wel repareren maar niet verkopen :wink: .
Maatje sinds april 2007

BaDeeND
Ex Materia eigenaar
Berichten: 530
Lid geworden op: 28-08-2008 20:24

Bericht door BaDeeND » 15-01-2011 10:35

achja, dat onderdelen verhaal maak ik me niet zo druk om hoor. Het is niet dat het merk in z'n totaliteit ophoudt te bestaan (zoals Rover), dus de komende tijd zit het wel snor dacht ik zo. Ben benieuwd wat de deal wordt met onderhoud, of dt wordt ondergebracht bij bijv. Toyota, of dat er net als de garage van Jan, nog een paar Servicepoints open blijven?!

Jeroen
Site Admin
Berichten: 2325
Lid geworden op: 25-07-2008 18:55

Bericht door Jeroen » 15-01-2011 14:26

BaDeeND schreef:Wel typisch trouwens, een paar van mijn oude dealers hebben toevallig laatste jaar, hooguit laatste 2 jaar een dealerschap met ander merken aangegaan... daar deze daarvoor 100% waren toegelegd op Daihatsu... Toeval?
ja Bouwman te Deventer maakt ook al een heletijd ''reclame'' dat ze eigenlijk elk merk nieuw kunnen leveren :roll: ze waren vroeger eigenlijk eerst Mazda dealer als ik het goed heb.

Jan melde al op het Dai Tuning forum dat hier eigenlijk helemaal geen spannende wagens te krijgen vielen. in Japan zijn weet niet hoeveel knappe leuke modellen te krijgen die het hier ook wel zouden hebben aangeslagen, waarom niet naar europa met die modellen??
Bestuur materia sinds 18-01-2007

BaDeeND
Ex Materia eigenaar
Berichten: 530
Lid geworden op: 28-08-2008 20:24

Bericht door BaDeeND » 15-01-2011 21:08

nou, hahah, heb je al wel eens op de site van Daihatsu Japan rondgesnuffeld, wat een lelijke hokken zeg. Japanners hebben duidelijk een andere smaak dan wij... En volgens mij kan je daar momenteel geen Materia kopen zoals wij hem kennen :(

Plaats reactie