Pagina 1 van 4

Trio test Materia 1.5 Soul in Autoweek nr50

Geplaatst: 04-12-2008 22:19
door mwassink
voor de mattie rijders die niet een trouwe autoweek lezer zijn. in het exemplaar van volgende week is een trio test tussen de Materia 1.5 soul, de Honda jazz 1.2 en de Toyota Yaris 1.3

Nu maar duimen op een zeer gunstig resultaat voor de Mattie. Zou natuurlijk de aandacht wel ten goede komen

Re: Trio test Materia 1.5 Soul in Autoweek nr50

Geplaatst: 05-12-2008 19:37
door Jeroen
mwassink schreef:voor de mattie rijders die niet een trouwe autoweek lezer zijn. in het exemplaar van volgende week is een trio test tussen de Materia 1.5 soul, de Honda jazz 1.2 en de Toyota Yaris 1.3

Nu maar duimen op een zeer gunstig resultaat voor de Mattie. Zou natuurlijk de aandacht wel ten goede komen
Las de autoweek alleen bij de kapper :D en dan was ie nog oud ook :o
zal de boekenhandel in de gaten houden komende week. wel interessant

:lol:

Materia test

Geplaatst: 06-12-2008 09:01
door DAI-FAN
Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst van die test.
Een Yaris is qua ruimte absoluut geen match voor de Materia. Vooral de kofferbak is veel minder bruikbaar. Een Yaris is verder een goede auto, maar in mijn ogen een hele klasse kleiner, meer een concurrent voor een Sirion2. De 1.3 motor van de Yaris is praktisch gelijk aan de 1.3(K3-VE) uit de YRV, Sirion2, Copen, Terios 1.3 na de facelift en de Materia 1.3. De 1.5 (3SZ-VE) is motor uit dezelfde serie. Ik ken de motoren alletwee vrij goed...er zijn vooral verschillen bij lage toeren merkbaar....de 1.5 pakt krachtiger op en is nog soepeler. De Materia 1.5 kan in mijn ogen een Yaris 1.3 met twee vingers in zijn neus de baas.

De confrontatie Jazz vs Materia vind ik spannender.
Jazz is ook zeer ruim en flexibel van binnen. Die 1.2 is erg zuinig en loopt waarschijnlijk wat beschaafder dan de 1.5 uit de Materia. Ik heb een test van het duitse Auto Motorsport van alle twee en dan zie ik toch een paar interessante uitkomsten.
- Materia heeft de betere remmen met een echt uitmuntend uithoudingsvermogen en zeer korte remweg ook vanaf hogere snelheid (130km/u: 64 meter!)
- De Materia heeft een stabieler weggedrag waarbij het verschil beladen nog groter wordt. De materia deed alle slalom en uitwijkproeven met een hogere snelheid dan de nieuwe Jazz.
- de prestaties van de 1.5 zijn natuurlijk ook duidelijk hoger (net als het verbruik!) dan de 1.2 van de Jazz, en toch ook iets beter dan de 1.4 (100pk) uit de Jazz.

Ik verwacht dat de Jazz gaat winnen bij AW...in mijn ogen niet terecht.
De kofferbak van een Jazz is bijvoorbeeld wel groter.....maar je heb geen reservewiel bij!! Als ik die thuis laat heb ik ineens ook meer kofferruimte. De Jazz zal misschien iets beschaafder klinken qua geluid.....maar de metingen in AutoMotor sport liegen niet.....er zijn geen grote onderscheiden op dat gebied.......en hoe je geluid ervaart is heel persoonlijk.

Geplaatst: 07-12-2008 12:47
door Jeroen
potverdorie driedubbeltjes kater :D

Gister kwam de sint bij om mijn ouders in Deventer dus een gezellig avondje gehad met eten enzo en natuurlijk kado's. krijg ik oa een autoweek hahaha. maar helaas niet diegenen met de triotest dat is volgende week, jammer dus die maar zelf halen komende week.

:lol:

Geplaatst: 07-12-2008 13:59
door BaDeeND
...hahah was gister ook nog even de winkel ingedoken maar vanaf 10-dec mensen!

Geplaatst: 10-12-2008 20:41
door oppieokkie
vandaag de autoweek gekocht.
Maar helaas. van de 3 wagens die vergeleken worden, zou volgens autoweek de materia op de derde plaats eindigen.
winnaar zou de honda jazz worden .
DE honda scoort vooral hoog op het gebied van veiligheid door de aanwezigheid van meerdere soorten airbags en bv het esp systeem
als grote nadeel wordt gezien het geluid van motor en carroserie gemeten bij een snelheid van 120 km p.u . bij de Materia.
ook het hakkerige schakelen en verbruik wordt als negatief ervaren , maar dit is een oneerlijk vergelijk daar de yaris en jazz beide een 1.2 uitvoering zijn
Eigenlijk lees ik maar weinig echt positiefs in de vergelijking, alleen dat de Materia zo'n leuk karretje is en dat je beter een 1.3 dan een 1.5 kan kopen omdat dit vermogen beter bij de wagen zou passen.
en o ja van 0 naar 50 gaat het snelst bij de materia (lekker belangrijk)
Maar kopen we een Materia juist niet omdat het zo'n apart wagentje is ,
en dat schakelen, ik heb er geen probleem mee hoor.
kortom ondanks de test nog steeds geen spijt van mijn keuze en geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken een honda jazz of toyota yaris te kopen.

Geplaatst: 10-12-2008 20:47
door ned
Helemaal mee eens oppieokkie gewoon lekker opvallen 8)
i.p.v zon doorsnee auto :lol: :lol:

Geplaatst: 10-12-2008 20:48
door Jeroen
nou lekker belangrijk hoor dat verhaal over de mati.
Is een hele leuke tegekke car.en nog steeds na bijna 2 jaar in het bezit te zijn hebben we nog steeds veel bekijks. lekker wat anders, dan andere rijden, wij durven te minste. is alleen maar saai als je om je heen kijkt, veel zelfde modelen van merken die rond scheuren hier in het landje.

wij geloven wel in de materia

:lol:

Geplaatst: 10-12-2008 23:51
door mwassink
Tjah wat een redactioneel topstuk he. Ik vind juist als je de motor kunt horen weet je zeker dat die nog leeft en lekker loopt. En wat betreft beter een 1.3 dan een 1.5, ik heb zelf een weekje met een leen materia 1.3 gereden en ik vond juist dat die iets tekort komt. Onze 1.5 leeft meer en is gretiger als je het gas in trapt. Daar tegen is wel natuurlijk dat de 1.3 iets zuiniger is. Alleen is het bij mijn rijstijl te verwaarlozen rij altijd (zeer) vlot.

Ik denk maar zo laat ze maar lullen wij hebben in ieder geval een auto om trots op te zijn omdat die juist zo anders is. En trekken daarmee bekijks in de rest van de grijze massa automobielen

Geplaatst: 11-12-2008 00:45
door tutter
oppieokkie schreef:Maar kopen we een Materia juist niet omdat het zo'n apart wagentje is
nou, eigenlijk was dat maar 'n leuk meegenomen bonus, voor mij :P
motorgeluid bij 120 zou veel minder storend zijn moest de versnellingsbak beter gespreid zijn, en het bandengeruis heeft m'n dealer bij aflevering enorm verminderd ('n heel pak beter)

maar hakkelig schakelen, ik weet niet, eigenlijk. . .blijkbaar heb ik nog nooit met 'n goed schakelende auto gereden?
enneh, de yaris en de jazz hun pedalen staan niet juist om handig te "heel-toe"en. .

en die 1.3 is veels te nipt, naar mijn ervaring. de 1.5 kan nog maar net mee. . . en het verbruik, moest dat me iets kunnen schelen had 'k niet de 4x4 gekocht. en 'n diesel van een of andere soort. . .


wat me eerder stoort aan de materia, is het gebrek aan meerdere hedendaagse comfort opties en sommige afwerkingsdetails. .


maar (ik heb toevallig het "autogids koopwijzer 2009* naast me liggen) volgens de belgische pers zijn de nadelen de nerveuze ophanging, onaangename versnellingsbak, hoge pris, en geen opties beschikbaar
slotstukje:
"De daihatsu materia beschikt over verschillende troeven, zoals karaktervolle motoren, relatief laag verbruik, een interessante moduleerbaarheid en een erg originele look. Maar hij is wel duur..."

zo valt maar weer op dat op sommige vlakken de meningen verdeeld zijn, zelf in de autojournalistiek. . .

trouwens de materia heeft toch ook gewoon ESP? en 'n hele resem airbags (waarvan gordeinairbags als optie)




EDIT: yowza, da's 'n lange post als opmerking over 'n artikel dat ik nog niet eens gelezen heb :P